Aankoop grote switch nieuwbouw

liegebeestig
Premium Member
Premium Member

Aankoop grote switch nieuwbouw

Berichtdoor liegebeestig » 14 Jul 2017, 08:03

Ok ik ben op het punt waarbij alle kabels klaarliggen bij de nieuwe switch. Een Ubiquiti 24-250 poe edge. Ik heb een telenet modem only en een digicorder verder weg in het huis. En de router is nog steeds een fritzbox die sowieso voor telefonie moet blijven dienen.

Ik zou nu eerst eens willen proberen om met vlan de digicorder te laten werken zonder aparte kabels. Ik denk dat het dan zo moet:

Poort 1 op switch is voor modem en wordt getagged met vlan1 en 2.

Poort 2 van de switch is voor de router (Fritz) wan zijde en wordt getagd met vlan1 en 2.

poort 3 is router lan zijde?

Maar verder raak ik niet... idealiter zou de digicorder gewoon inplugbaar moeten zijn op een netwerkpunt in huis dat tegelijk ook moet werken voor een apple tv en een wifi ap op dezelfde kabel. En dan dus het telenet 10.x Adres krijgen. Bonus als hij ook nog een gewoon netwerkadres 192.168.xx kan krijgen voor dlna.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Re: Aankoop grote switch nieuwbouw

Berichtdoor r2504 » 14 Jul 2017, 09:34

Ik vrees dat je een aantal concepten van VLAN's nog niet echt begrijpt... je modem kan je namelijk niet op een poort hangen met twee VLAN's aangezien je verkeer van je modem untagged is.

Best doe je dit als volgt;

Poort 1: VLAN 1 : Modem
Poort 2: VLAN 1 : WAN poort router
Poort 3: VLAN 2 : LAN poort router
Poort X: VLAN 1 : Digicorder
Poort Y: VLAN 2 : Je PC

liegebeestig
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor liegebeestig » 14 Jul 2017, 09:38

Dank je voor de verduidelijking. Voor poort x en y ben ik niet akkoord want dat is het punt nu net: er vertrekt maar 1 kabel richting die bewuste digicorder en pc. Hoe doe je dat dan? Op die ene kabel vlan1 en vlan2 zetten en dan via mac adres de switch de juiste vlan laten uitsturen naar het juiste apparaat?

liegebeestig
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor liegebeestig » 14 Jul 2017, 09:39

En tweede punt: hoe passeert vlan2 in jouw voorstel langs de router (dus krijgt dhcp en nat)?

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 14 Jul 2017, 09:56

liegebeestig schreef:er vertrekt maar 1 kabel richting die bewuste digicorder en pc. Hoe doe je dat dan?
Beide toestellen ondersteunen geen VLAN's. Een oplossing in dit geval is een kleine managed switch plaatsen die de VLAN's terug uit elkaar kan trekken. Je krijgt dan het volgende;

Poort 1: VLAN 1 : Modem
Poort 2: VLAN 1 : WAN poort router
Poort 3: VLAN 2 : LAN poort router
Poort 4: VLAN 1+2: Trunk naar andere switch

Poort 1: VLAN 1+2: Trunk van andere switch
Poort X: VLAN 1 : Digicorder
Poort Y: VLAN 2 : Je PC
liegebeestig schreef:Op die ene kabel vlan1 en vlan2 zetten en dan via mac adres de switch de juiste vlan laten uitsturen naar het juiste apparaat?
Een andere oplossing is als je switch MAC based VLAN's heeft. Dan kan je voor de betreffende poort inderdaad de verschillende MAC adressen in de juiste VLAN stoppen. Hoe je dit juist moet configureren op een UBNT switch weet ik niet.
liegebeestig schreef:En tweede punt: hoe passeert vlan2 in jouw voorstel langs de router (dus krijgt dhcp en nat)?
Je router is DHCP client (van je provider) via poort 2, doet dan NAT tussen z'n WAN en LAN, en geeft dus DHCP op poort 3. In deze setup weet je router dus zelfs niets van het bestaan van VLAN's af, pas wanneer je een extra VLAN nodig hebt (bv. voor guest) ga je van poort 3 een trunk moeten maken en komt je router dus in aanmerking met VLAN's.

liegebeestig
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor liegebeestig » 14 Jul 2017, 10:34

Een andere oplossing is als je switch MAC based VLAN's heeft. Dan kan je voor de betreffende poort inderdaad de verschillende MAC adressen in de juiste VLAN stoppen. Hoe je dit juist moet configureren op een UBNT switch weet ik niet.
Dat is denk ik wat er moet gebeuren... En wat ook mogelijk is vanaf firmware 1.7 van de switch. Maar ik raak er niet aan uit. Ik weet dat dat erg veel gevraagd is, maar wil iemand eens mee in de handleiding kijken?
https://www.ubnt.com/downloads/guides/e ... nGuide.pdf

Terug naar “Netwerken en Security”